Hei! Sivusto on suunniteltu käytettäväksi suuremmilla näytöillä. Parhaan käyttökokemuksen saat esim. tabletilla tai tietokoneella.

Hei! Parhaan käyttökokemuksen saamiseksi, käännä tabletti vaakasuuntaan.

Pysykää lujina - naiset!

Maidossa ja maitovalmisteissa on luonnostaan paljon ravintoaineita, jotka auttavat luustoasi pysymään kunnossa. Siksi maitoa tai piimää suositellaan päivittäiseksi ruokajuomaksi. Maitovalmisteista saat hyvälaatuista proteiinia, kalsiumia, D-vitamiinia ja monia muita ravintoaineita.

Katso miten maito vaikuttaa kehoosi ja luustoosi - rullaa alaspäin!

Luusto uusiutuu koko elämäsi ajan

Perimä säätelee voimakkaasti luunmuodostusta, mutta voit vaikuttaa luiden kestävyyteen elintavoilla. Parhaimmat eväät vahvalle luustolle antavat hyvä ravitsemus, luita kuormittava säännöllinen liikunta ja tupakoimattomuus.

Luusto on elävää kudosta, joka sisältää soluja, verisuonia ja hermoja. Luukudos uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa.

Luustosi tarvitsemia ravintoaineita kuten kalsiumia ja D-vitamiinia on erityisesti maidossa ja maitovalmisteissa.

Kalsium antaa luustolle lujuuden

Kalsium on tärkeä ravintoaine koko kehon terveyden kannalta. Sitä tarvitsevat elimistösi kaikki solut. Mikäli kalsiumin saanti ruoasta on niukkaa, sitä irtoaa luustosta muihin elintoimintoihin. Siksi kalsiumpitoista ruokaa on nautittava päivittäin.

Raskaus ja imetys sekä vaihdevuosien kiihtynyt luukato lisäävät naisten kalsiumin tarvetta miehiin verrattuna. Kalsiumin imeytyminen on kuitenkin tehokkainta silloin, kun tarve on suurimmillaan. Kalsiumin riittävä saanti mm. lisää luumassaa lapsilla ja kasvuikäisillä. Iän myötä kalsiumin imeytyminen heikkenee.

Jo kolmesta täydestä lasillisesta maitoa tai piimää saat 90 % päivittäin tarvitsemastasi kalsiumista.

D-vitamiini on välttämätöntä kalsiumin imeytymiselle

Jotta kalsium imeytyy elimistöösi, tarvitset D-vitamiinia. Parhaat D-vitamiinin lähteet ovat auringonvalon lisäksi vitaminoidut maidot ja maitovalmisteet, kala, vitaminoidut ravintorasvat ja kananmuna. Varsinkin talvella on syytä kiinnittää huomiota ruoasta saatavaan D-vitamiiniin.

Jo kolmesta lasillisesta maitoa tai piimää saat 60% päivittäin tarvitsemastasi D-vitamiinista.

Liikunta vaikuttaa luuston kuntoon

Liikunnalla voit vaikuttaa suoraan luustosi kuntoon ja lihasvoimaan. Luuston kannalta eri liikuntamuodoista parhaita ovat lajit, jotka sisältävät luustoa vahvistavaa iskutyyppistä kuormitusta, kuten nopeita kiertoja, vääntöjä ja tärähdyksiä.

Jo 10-20 minuutin liikunta 3-5 kertaa viikossa tekee hyvää luustollesi.

Maito on tärkeä luuston rakentaja

Luustosi uudistuu jatkuvasti. Kalsium ja D-vitamiini ovat sen tärkeitä rakennusaineita. Maidossa ja maitovalmisteissa on paljon hyvin imeytyvää kalsiumia ja D-vitamiinia. Maidon juominen ruoan yhteydessä on hyvä ja helppo tapa pitää huolta kehostasi. Se kannattaa opettaa myös lapsille. Maito on hyvä koko perheen yhteinen ruokajuoma.

Nauttimalla kolme lasia maitoa tai piimää päivässä lisäät helposti kalsiumin ja D-vitamiinin määrää ruokavaliossasi.

Muut maitovalmisteet täydentävät ruokavaliota

Ruokajuomana nautittavan maidon seuraksi suositellaan paria viipaletta juustoa. Jos et juo ruokajuomana maitoa tai piimää, lisää ruokavalioosi esimerkiksi rasvatonta viiliä, jogurttia ja syö leivän päällä juustoja. Kokeile myös maitoisia ruokia, maitokahveja, kaakaota tai maitopohjaisia smoothie-juomia.

Kalsiumia ja D-vitamiinia saat myös esim. juustoista ja jogurteista.

Proteiinia tarvitaan luuston ja lihaksiston kasvuun

Monipuolisesta ruoasta saat riittävästi proteiinia. Sitä tarvitaan mm. lihaksiston ja luuston kasvuun sekä uusiutumiseen. Proteiini edistää kalsiumin imeytymistä ja D-vitamiinin muuntumista aktiiviseen muotoon elimistössäsi. Proteiinin tarve kasvaa ikääntyessä ja runsaan liikunnan yhteydessä.

Saat helposti proteiinia maitovalmisteista, lihasta, kalasta, kanasta, kananmunasta sekä herneistä, pavuista ja linsseistä.

Totta se on: maito auttaa luustoasi voimaan hyvin!

Mutta senhän sivun sisältöön tutustuneena jo tiesitkin. Testaa kuitenkin kuinka hyvin tieto tarttui ja jaa sivu ystävillesi. Voi hyvin ja pysy lujana!

Tee testi

Lataa PDF-esite Ladda ner broschyr Lataa kalsiumtesti / Ladda ner kalsiumtest

Jaa sivu:

Testaa, kuinka hyvin     tunnet luustosi!